| 
 Színváltás: | 
 
 
 
 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Linkbeszúrás a fórumba - segítség | 
| benzol | Válasz erre (^) (>) (f) 2007.03.28 14:14:26 (Sze) 513. | 
| Nem azért  Kanyarban haladva a belső kerék útja rövidebb. Közúton ez merev tengely esetén cinkes, a belső kerék emiatt csúszna. Ezért van a hátsó tengelyen a differenciálmű, ami nevében is hordozza funkcióját: kiegyenlíti a futáskülönbséget. Vasúton nincs ilyen, viszont ívben a külső kerék "felfut" a sínszálra, a belső kissé lefut róla, így a külsőnél a kúpos kerékfelület miatt nagyobb sugáron gördül, mígy a belső kisebben, így aztán azonos fordulat alatt a két kerék különböző utat jár be. A csikorgás azért van, mert a szűk ívben a néhány milliméterrel nagyobb nyomtáv ellenére is befeszül a forgóváz. Meg is lehet nézni, hogyan kopnak ezek a sínek. "Legszebb" példa a Moszkva téren az 56-os hurokvágánya. | |
| Előzmény: 511, erga | |
| erga | Válasz erre (^) (>) (f) 2007.03.28 12:03:06 (Sze) 511. | 
| Ezért is csikorognak a villamosok finoman a szűk ívű kanyarokban.  Tényleg: olyat olvastam, hogy ha a Szergejnek elkopnak a kerekei egy bizonyos határon túl, akkor selejtezik a mozdonyt, mert az a végét jelenti. De miért? Nem lehet új kerekeket betenni? | |
| Előzmény: 510, benzol | |
| benzol | Válasz erre (^) (>) (f) 2007.03.28 11:49:06 (Sze) 510. | 
| Igen, ott is van ilyen, mint ahogy átmeneti ív is (kivéve alacsony sebességre alkalmas szakaszokon). A vasúti járműveknek differenciálművük sincs, mint a közúti járműveknek, ezen is segít a túlemelés (valamivel kisebb így az ív sugara), bár azt inkább a kúpfelülettel oldják meg, hogy ne csússzon a belső kerék. | |
| Előzmény: 509, erga | |
| << 1 >> |  |