Színváltás: |
|
Fórum - Illés Klub - Műszaki dolgok | |
cseresznyevirág | Válasz erre (^) (>) (f) 2013.01.20 13:33:16 (V) 384. |
Ez már Hawaii , vagy más szóval utánajártam a pedal steel gitárnak a 2013. február 23-i I. Hungarian Steel Gitár Találkozó előtt: A pedal steel gitár kialakulása és fejlődése a 1800-as évek végén kezdődött, amikor a gitár hagyományos megszólaltatása mellett megjelent egy új játéktechnika. Nem az ujjakkal fogták le a hangokat a fogólapon, hanem egy - többnyire egy acél, vagy üveg rúddal (bar) érintették meg a nyaktól megemelt húrokat. Ezáltal glissandoszerűen, a hangmagasságot folyamatosan változtatva lehetett játszani. A Hawaii szigetek jellemző, édeskés dallamhangszerévé vált. A hawaii stílusú játékmód nagyon népszerűvé vált az 1920-as 30-as években. Mivel zenekarban, szólóhangszerként a hangereje gyenge volt, megindultak a fejlesztések is a hangerő növelése érdekében. Az ujjra húzható acélkörmökkel sikerült némileg a hangerőt növelni, de erőteljesebb megszólalást a hangszer fedőlapjába épített, kúp alakú fém rezonátorral értek el, a cseh származású Doypeyra testvérek. Nevükből ered a „dobro gitár” elnevezés is. Jellegzetesen fémes hangja főleg a country és blues zenében jelenik meg. Amíg a hangszer, a hawaii gitár oldalhajtásaként, változatlan formában maradt meg a mai napig, addig a hawaii gitár fejlődésének új lökést adott az elektromos hangszedő, a pickup megjelenése. Így már bármilyen zenekarban igazi szólóhangszerré lépett elő. A pickup használata elhanyagolhatóvá tette a gitár testének rezonáló szerepét, ezért 30-as években megjelentek a tömör, fatestű hangszerek Adolf Rickenbacher, Paul Bigsby és Leo Fender műhelyéből. A hangszert játék közben az ölben kellett tartani ezért angolul a lap gitár (lap = öl) elnevezést kapta. Szokásos még slide gitárnak (slide=csúszás) is nevezni, bár manapság a hagyományos, nyakba akasztott gitáron, a kisujjra húzott slide gyűrűvel, vagy csővel történő játékot értik alatta. A fejlődés következő állomásaként, a kényelmesebb játékmód miatt, kezdetben három, majd négy lábra helyezték a hangszert, így állva is lehetett rajta játszani. Ekkor már acélos hangja miatt steel gitárnak nevezik. A játékmód jellegzetességét és egyben a korlátját a bar használata jelenti. A hawaii stílusú játékban a dallamok díszítése terc- vagy szextmenetekben történik, mert akkordokat lefogni csak a húrokra merőlegesen tartott bar-ral lehetséges, és azt is csak az alaphangolásnak megfelelő harmóniában. A tercmenetek esetén a párhuzamban megszólaló hangok nincsenek mindvégig azonos hangtávolságra egymástól - a hangköz kisterc és nagyterc között váltakozik a skála felépítésének megfelelően -, ezért a bar-t időnként diagonál (átlós) helyzetben kell a húrokra fektetni. Ebben a pozícióban csak két hangot lehet egyidejűleg tisztán megszólaltatni, harmóniát is csak az egymás melletti három húron, mert a bar csak ebben az esetben helyezhető pontosan a bundok fölé. Ennek a problémának a kiküszöbölése volt a fejlesztés legfőbb iránya. Megjelentek a nyolc húros hangszerek is. A különböző hangolású három, sőt négy nyak egy játszóasztalra építése is csak félmegoldás volt a hangnem- és harmóniaváltás problémájára, mert amellett, hogy nehézkessé tette a játékot, mégsem lehetett minden akkordot lefogni a bar-ral. A pedal steel gitár legfőbb tartozéka az erősítő. Ma már külön erre a hangszerre kifejlesztett erősítőket készítenek, amit többek között a különlegesen fényes, magas hangszín is indokol. A megszólaltatásához szükség van a hangot lefogó fém rúdra (bar), valamint az ujjakra húzott. 3-4 fém vagy műanyag pengetőre. A pedal steel gitáron csak ülve lehet játszani, mivel a játékos a lábival és a térdeivel folyamatosan áthangolja a hangszert.a kívánt harmóniáknak, vagy futamoknak megfelelően. A bal láb 3-9 padlópedált, valamin a térdeknél 2-3 - jobbra, balra és felfelé eltolható - kart kezel. A jobb láb a balhoz hasonló térd pedálokat, valamint a hangerő pedált kezel. A hangerő pedál a szóló kiemelésén kívül leginkább a hosszú, kitartott hangok lecsengésének meghosszabbítására szolgál. A hang elhalkulását lehet ellensúlyozni a pedál fokozatos lenyomásával. Ez a hosszú lecsengés segíti elő, hogy több harmóniát egybe lehessen fűzni folyamatos átmenettel.. Ez a steel gitár megszólalásának legfőbb jellemzője. A játéktechnikának egyik sarkalatos pontja nem a hang megszólaltatása, hanem annak elnémítása, tompítása (blocking). Amíg a hagyományos gitárokon a lefogott húr elengedése automatikusan megszünteti annak rezgését, addig a steel gitáron a bar többnyire állandó érintkezésben van a húrokkal, ezért a hang addig szól, amíg a húr rezeg.. Diszonáns összecsengéseket eredményezne, ha az összes megpengetett húr csak magától halkulna el. A tompításnak több technikája alakult ki. A legegyszerűbben a megpengetett húrt a jobb kéz kis ujjának és tenyerének élével lehet elhallgattatni (palm blocking). Ennek a technikának az a korlátja, hogy tompításkor az egész csukló mozog, ami nehézkessé teszi a gyors futamok lejátszását. A legato jellegű lassabb dallamíveknél, vagy gyors, staccato játékmódnál használatos. A másik technika az ujjhegyeket használja blokkolásra (pick blocking). Nyugalmi helyzetben a körömpengetős ujjak a húrokon pihennek, így a hang megszólaltatása a húrral már érintkezésben lévő pengetővel történik, nem úgy, mint az első esetben, ahol a pengető csak a pengetés pillanatában érintkezik a húrral. A kívánt hanghosszúság után vissza kell helyezni a pengetőt - mint az alaphelyzetben -, ezáltal megszűnik a hang. Ezen a módon már gyors legato-kat is le lehet játszani. A harmadik technika a tompításra a bal kezet használja. Játék közben a bar-ral követni kell a pengetett húrok irányát a nyakra merőlegesen is, Emelkedő futamok esetében a bar-t tartó kéz hüvelykujja rácsúszik a mélyebb, vastagabb húrokra és elnémítja azokat. Fordított irányban a vékonyabb húrokról lehúzott bar miatt némul el a hang. A negyedik módszer a hagyományos gitártechnikát utánozza, vagyis a lefogott hang a bar, húrokról történő felemelésével szűnik meg. Ezzel a módszerrel az üres húrokat (open string) is meg tudjunk szólaltatni a hangszerjáték során. Ez a dobró játék jellemző technikája is. Ezeket a hang blokkolási módokat többnyire keverve használják a játékosok a kívánt hatásnak megfelelően. További részletek: http://hu.wikipedia.org/wiki/Pedal_steel_git%C3%A1r http://www.youtube.com/watch?v=x2M_J16z9sk |
<< 1 >> |
|