Színváltás:
#FFFFFF #FFCCCC #FFCC99 #FFFF99 #FFFFCC #99FF99 #99FFFF #CCFFFF #CCCCFF #FFCCFF
#CCCCCC #FF6666 #FF9966 #FFFF66 #FFFF33 #66FF99 #33FFFF #66FFFF #9999FF #FF99FF
#C0C0C0 #FF0000 #FF9900 #FFCC66 #FFFF00 #33FF33 #66CCCC #33CCFF #6666CC #CC66CC
#999999 #CC0000 #FF6600 #FFCC33 #FFCC00 #33CC00 #00CCCC #3366FF #6633FF #CC33CC
#666666 #990000 #CC6600 #CC9933 #999900 #009900 #339999 #3333FF #6600CC #993399
#333333 #660000 #993300 #996633 #666600 #006600 #336666 #000099 #333399 #663366
#000000 #330000 #663300 #663333 #333300 #003300 #003333 #000066 #330099 #330033


Bejelentkezés:
Nick:
Jelszó:
Keresés a hozzászólásokban:
Szöveg:
Nick: pontosan
Év: hó: nap: óra: óta
Topicok és felhasználók keresése:
Topic:
Felhasználó:
Hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
Válassz topicot:
TopicnévUtolsó hozzászólás
VendégkönyvG.TIBI 2020.11.21 17:16:31
Illés Lajos Emlékturné 2016Goston 2017.03.19 09:11:11
Műszaki dolgokistvan5555 2017.02.14 23:24:24
Humorcseresznyevirág 2015.07.04 15:03:22
Sportcseresznyevirág 2015.01.11 21:52:41
Ünnepek/születésnap,névnap/cseresznyevirág 2014.01.09 20:40:09
A Zenekarnakcseresznyevirág 2013.12.27 12:39:51
Aranyköpések, aforizmákcseresznyevirág 2013.08.31 17:43:11
Konyhai dolgokcseresznyevirág 2013.07.19 09:52:54
Erdély kirándulásGoston 2010.04.10 21:35:11
Plitvicei kirándulásszürke bagoly 2008.10.26 08:14:38


<<   1   >>  

Műszaki dolgok   1
Hozzászólás:
cseresznyevirág Válasz erre (^) (>) (f) 2013.01.20 13:33:16 (V) 384.
Ez már Hawaii , vagy más szóval utánajártam a pedal steel gitárnak a 2013. február 23-i I. Hungarian Steel Gitár Találkozó előtt:

A pedal steel gitár kialakulása és fejlődése a 1800-as évek végén kezdődött, amikor a gitár hagyományos megszólaltatása mellett megjelent egy új játéktechnika. Nem az ujjakkal fogták le a hangokat a fogólapon, hanem egy - többnyire egy acél, vagy üveg rúddal (bar) érintették meg a nyaktól megemelt húrokat. Ezáltal glissandoszerűen, a hangmagasságot folyamatosan változtatva lehetett játszani. A Hawaii szigetek jellemző, édeskés dallamhangszerévé vált.

A hawaii stílusú játékmód nagyon népszerűvé vált az 1920-as 30-as években. Mivel zenekarban, szólóhangszerként a hangereje gyenge volt, megindultak a fejlesztések is a hangerő növelése érdekében. Az ujjra húzható acélkörmökkel sikerült némileg a hangerőt növelni, de erőteljesebb megszólalást a hangszer fedőlapjába épített, kúp alakú fém rezonátorral értek el, a cseh származású Doypeyra testvérek. Nevükből ered a „dobro gitár” elnevezés is. Jellegzetesen fémes hangja főleg a country és blues zenében jelenik meg. Amíg a hangszer, a hawaii gitár oldalhajtásaként, változatlan formában maradt meg a mai napig, addig a hawaii gitár fejlődésének új lökést adott az elektromos hangszedő, a pickup megjelenése. Így már bármilyen zenekarban igazi szólóhangszerré lépett elő.

A pickup használata elhanyagolhatóvá tette a gitár testének rezonáló szerepét, ezért 30-as években megjelentek a tömör, fatestű hangszerek Adolf Rickenbacher, Paul Bigsby és Leo Fender műhelyéből. A hangszert játék közben az ölben kellett tartani ezért angolul a lap gitár (lap = öl) elnevezést kapta. Szokásos még slide gitárnak (slide=csúszás) is nevezni, bár manapság a hagyományos, nyakba akasztott gitáron, a kisujjra húzott slide gyűrűvel, vagy csővel történő játékot értik alatta.

A fejlődés következő állomásaként, a kényelmesebb játékmód miatt, kezdetben három, majd négy lábra helyezték a hangszert, így állva is lehetett rajta játszani. Ekkor már acélos hangja miatt steel gitárnak nevezik.

A játékmód jellegzetességét és egyben a korlátját a bar használata jelenti. A hawaii stílusú játékban a dallamok díszítése terc- vagy szextmenetekben történik, mert akkordokat lefogni csak a húrokra merőlegesen tartott bar-ral lehetséges, és azt is csak az alaphangolásnak megfelelő harmóniában. A tercmenetek esetén a párhuzamban megszólaló hangok nincsenek mindvégig azonos hangtávolságra egymástól - a hangköz kisterc és nagyterc között váltakozik a skála felépítésének megfelelően -, ezért a bar-t időnként diagonál (átlós) helyzetben kell a húrokra fektetni. Ebben a pozícióban csak két hangot lehet egyidejűleg tisztán megszólaltatni, harmóniát is csak az egymás melletti három húron, mert a bar csak ebben az esetben helyezhető pontosan a bundok fölé. Ennek a problémának a kiküszöbölése volt a fejlesztés legfőbb iránya.

Megjelentek a nyolc húros hangszerek is. A különböző hangolású három, sőt négy nyak egy játszóasztalra építése is csak félmegoldás volt a hangnem- és harmóniaváltás problémájára, mert amellett, hogy nehézkessé tette a játékot, mégsem lehetett minden akkordot lefogni a bar-ral.

A pedal steel gitár legfőbb tartozéka az erősítő. Ma már külön erre a hangszerre kifejlesztett erősítőket készítenek, amit többek között a különlegesen fényes, magas hangszín is indokol.

A megszólaltatásához szükség van a hangot lefogó fém rúdra (bar), valamint az ujjakra húzott. 3-4 fém vagy műanyag pengetőre.

A pedal steel gitáron csak ülve lehet játszani, mivel a játékos a lábival és a térdeivel folyamatosan áthangolja a hangszert.a kívánt harmóniáknak, vagy futamoknak megfelelően. A bal láb 3-9 padlópedált, valamin a térdeknél 2-3 - jobbra, balra és felfelé eltolható - kart kezel. A jobb láb a balhoz hasonló térd pedálokat, valamint a hangerő pedált kezel. A hangerő pedál a szóló kiemelésén kívül leginkább a hosszú, kitartott hangok lecsengésének meghosszabbítására szolgál. A hang elhalkulását lehet ellensúlyozni a pedál fokozatos lenyomásával. Ez a hosszú lecsengés segíti elő, hogy több harmóniát egybe lehessen fűzni folyamatos átmenettel.. Ez a steel gitár megszólalásának legfőbb jellemzője.

A játéktechnikának egyik sarkalatos pontja nem a hang megszólaltatása, hanem annak elnémítása, tompítása (blocking). Amíg a hagyományos gitárokon a lefogott húr elengedése automatikusan megszünteti annak rezgését, addig a steel gitáron a bar többnyire állandó érintkezésben van a húrokkal, ezért a hang addig szól, amíg a húr rezeg.. Diszonáns összecsengéseket eredményezne, ha az összes megpengetett húr csak magától halkulna el.

A tompításnak több technikája alakult ki. A legegyszerűbben a megpengetett húrt a jobb kéz kis ujjának és tenyerének élével lehet elhallgattatni (palm blocking). Ennek a technikának az a korlátja, hogy tompításkor az egész csukló mozog, ami nehézkessé teszi a gyors futamok lejátszását. A legato jellegű lassabb dallamíveknél, vagy gyors, staccato játékmódnál használatos.

A másik technika az ujjhegyeket használja blokkolásra (pick blocking). Nyugalmi helyzetben a körömpengetős ujjak a húrokon pihennek, így a hang megszólaltatása a húrral már érintkezésben lévő pengetővel történik, nem úgy, mint az első esetben, ahol a pengető csak a pengetés pillanatában érintkezik a húrral. A kívánt hanghosszúság után vissza kell helyezni a pengetőt - mint az alaphelyzetben -, ezáltal megszűnik a hang. Ezen a módon már gyors legato-kat is le lehet játszani.

A harmadik technika a tompításra a bal kezet használja. Játék közben a bar-ral követni kell a pengetett húrok irányát a nyakra merőlegesen is, Emelkedő futamok esetében a bar-t tartó kéz hüvelykujja rácsúszik a mélyebb, vastagabb húrokra és elnémítja azokat. Fordított irányban a vékonyabb húrokról lehúzott bar miatt némul el a hang.

A negyedik módszer a hagyományos gitártechnikát utánozza, vagyis a lefogott hang a bar, húrokról történő felemelésével szűnik meg. Ezzel a módszerrel az üres húrokat (open string) is meg tudjunk szólaltatni a hangszerjáték során. Ez a dobró játék jellemző technikája is.

Ezeket a hang blokkolási módokat többnyire keverve használják a játékosok a kívánt hatásnak megfelelően.

További részletek: http://hu.wikipedia.org/wiki/Pedal_steel_git%C3%A1r

http://www.youtube.com/watch?v=x2M_J16z9sk

<<   1   >>